«Guernica» er et maleri som ble malet av Pablo Picasso 1936-1939 under den spanske borgerkrigen. Maleriet er spesielt basert på den tyske terrorbombingen av den baskiske byen Gernika. I denne bombingen deltok totalt 24 bombefly den 26. april 1937, men det var ikke nazistene selv som stod bak dette angrepet. Det var den nasjonalistiske opprørsstyrken under den spanske borgerkrigen. Mellom 250 og 1600 mennesker mistet livet og et ukjent antall ble skadd. I tillegg til dette ble selve byen jevnet med jorden. Opprørerne, kalt «Legion Condor» sto under kommando av den spanske nasjonalistiske overkommandoen under Francisco Franco.
Bildet var et stort murbilde som egentlig skulle levere til Verdensutstillingen som var i Paris 1937, men den spanske regjeringen var enda mer gira på dette. Maleriet dreide seg egentlig om tyrefekting, men Picassos dype misnøye med den daværende spanske regjeringen var så stor at han omgjorde det til den andre og mer kjente versjonen med noen enkle grep. Picasso ønsket og uttrykke seg om Franco-regimet og samtidig sparke liv i de andre kunstnerne som var «nøytrale» ovenfor det som skjedde i Spania.
Blide analysen

Maleriet «Guernica» er et historisk maleri som er som sagt basert på hendelsene under den spanske borgerkrigen. Det viser mangen hendelser på engang, og er på første blikk veldig rotete, men hvis du ser nøyaktig på bilde, kan du enkelt se hva handlingen er. I forgrunnen til venstre ser man en person som ligger på bakken. Den har et ødelagt sverd i hånden, så det er sikkert en kriger. Der ser ut som om han er døende/død. Hesten som står i mellomgrunnen kan være hans hest. Den virker veldig urolig og har noe som ligner en pil i munnen. I bakgrunnen til venstre ser man en kvinne med et barn i hendene. Barnet er omkommet, og moren sorger over fallet. Helt til høyre i maleriet ser man et brennende hus og en person som skrikende og sikkert sjokkert løper fra huset som står i flammer. Oppe i huset stikker en person hodet ut av vinduet, og studerer hva som skjer på slagmarken med et lys i hånden. Nedenfor i forgrunnen sleper en person på en fot. Vi kan ta utgangspunktet i at denne personen ble hardt skadet.
Vi ser bildet fra et normal perspektiv, Lyset kommer fra lampen i «rommet». Dette er sikkert et symbol på at krigen foregår i et rom uten mening, at noen er uskyldige. Så bildet i seg selv er ikke så realistisk fordi det er inne i et rom. Det er veldig store kontraster i dette bildet, som for eksempel klassikeren svar og hvit. I tillegg har vi ung og gammel, og dyr og menneske. Bildet er veldig stemningsfullt, og vekker mange følelser hos mennesker. Jeg personlig liker det godt fordi det skjer masse på engang, og det er i tillegg en egen tolkning om bildet.
Blikkfanget i maleriet synes jeg er hesten og bygningene som står i brann. Dette føler jeg er fordi begge to er veldig tydelige og se, og står ganske langt fremme i bilde.
Kroppsspråket til menneskene er ganske tydelig. Man ser frykt hos personene med husene, og sorg og lidelse hos dem til venstre i bildet. Plasseringen til disse kan ha med politikken å gjøre. Nasjonalistene står jo langt venstre i politikken, så Picasso ville kanskje uttrykke at de til venstre kan tilføre lidelse til folket, men vil til slutt få slik de fortjener. Alt i alt uttrykker bildet en negativ og trist stemning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar